آیا بارها برای فرصت‌های شغلی مختلف رزومه ارسال کرده‌اید ولی هرگز به مصاحبه دعوت نشده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید که صلاحیت‌های لازم را برای استخدام شدن در یک شغل مناسب و مرتبط با رشته‌ی خود دارید اما دلایل دیگری در بیکاری شما دخیل هستند؟ بعضی وقت‌ها شما درست فکر می‌کنید و مشکل در صلاحیت‌های شما نیست بلکه مشکل در نحوه‌ی ساخت رزومه است.

رزومه اولین مواجهه کارفرما با شما و توانایی‌هایتان است و کوچک‌ترین اشتباهی در ساخت رزومه می‌تواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد درخواست شغلی‌اش تنها به خاطر اشتباهات کوچک در رزومه‌نویسی پذیرفته نشود. اما برخی اشتباهات رایج و متداول وجود دارند که بسیاری از کارجویان نادانسته مرتکب آن می‌شوند.

رزومه خلاصه ایست از سابقه کاری، مهارت ها و تحصیلات شما. بنابراین تعریف رزومه و CV با یکدیگر تفاوت دارند. CV نگاه کاملیست به سوابغ شغلی، تحصیلی و تجربیات بدون در نظر گرفتن محدودیت حجم نوشتار در حالی که رزومه خلاصه ایست از این تجربیات و مهارت‌ها و نباید حجم آن بیش تر از دو صفحه باشد.

ساخت یک رزومه‌ی شغلی حرفه‌ای و بدون ایراد شانس دعوت شدن شما به مصاحبه را خیلی بالا می‌برد اما اگر می‌خواهید شانس خود را حتی از این هم بیشتر کنید می‌توانید یک حساب کاربری حرفه‌ای در لینکدین برای خود بسیازید و برای موقعیت‌های شغلی که خیلی برای شما جذاب هستند و کاملا با رزومه‌ی شما تطابق دارند، یک نامه‌ی اختصاصی بفرستید.

در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید یک رزومه‌ی خوب بسازید و در ارسال رزومه باید به چه نکات مهمی توجه داشته باشید.

یک رزومه‌ی خوب چه ساختاری دارد؟

یک رزومه‌ی کاری باید با بخش Header که شامل اطلاعات تماس می‌باشد، شروع شود. در بخش بعدی می‌توانید از درباره‌ی من استفاده کنید ولی این بخش ضروری نیست. سپس نوبت به بیان سوابق شغلی می‌رسد که مهم‌ترین بخش رزومه‌است. بعد از سابقه‌ی شغلی می‌توانید مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را ذکر کنید. حالا نوبت به بیان سوابق تحصیلی می‌رسد. پس از این بخش می‌توانید بخش‌های غیرضروری‌تری مثل افتخارات و جوایز و علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها را نیز پر کنید.

با استفاده از یک رزومه‌ساز رایگان حرفه‌ای، نیازی نیست که نگران ترتیب درست بخش‌های مختلف رزومه‌ی خود باشید اما حتی در آن صورت باید مراقبت باشید که اشتباهات زیر را انجام ندهید.

فرمت یک رزومه‌ی حرفه‌ای خوب باید چگونه باشد؟

  • اندازه فونت متن بین ۱۰-۱۲ و برای تیترها ۱۶-۱۴ مناسب است.
  • از فونت مناسب و رسمی استفاده کنید. فونت‌های فارسی B Nazanin و B Zar برای نوشتن رزومه فارسی و فونت‌های Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی توصیه می‌شوند.
  • حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود ۲-۳ سانتیمتر باشد.
  • بخش ابتدایی و مشخصات فردی را بولد یا با فونتی کمی بزرگ‌تر بنویسید (نه بزرگ‌تر از فونت ۱۴).
  • برای فهرست‌وار کردن اطلاعات در هر بخش (مثل بخش تحصیلات و سوابق کاری) از بولت پوینت استفاده کنید.
  • رزومه را تنها در یک صفحه و حداکثر دو صفحه بنویسید؛ هرچند ممکن است در برخی موارد خاص، رزومه‌ ۳ صفحه‌ای هم قابل قبول باشد. اما فراموش نکنید که طبق یه اصل نانوشته هرچقدر تعداد صفحه‌ها بیشتر شود تاثیرگذاری آن کمتر می‌شود.
  • وجود هرگونه اشتباه تایپی یا غلط املائی و نگارشی جلوه بسیار غیرحرفه‌ای و نامناسبی به رزومه شما می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم چندین بار رزومه را بخوانید و در صورت امکان از فرد دیگری بخواهید آن را بررسی کند.
  • فایل نهایی رزومه را حتما در فرمت PDF ذخیره و برای کارفرما ارسال کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.

در ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای مراقب این اشتباهات باشید

· غلط‌های تایپی و املایی

· اطلاعات تماس ناقص یا نادرست

· ایمیل غیر حرفه‌ای

· اطلاعات خیلی خلاصه یا پرحرفی

· مبالغه یا فروتنی بیش از حد در بیان مهارت‌ها

· قرار دادن سوابق تحصیلی در شروع رزومه

· عدم اشاره با تاریخ شروع و خاتمه‌ی سوابق شغلی

· تمرکز روی سوابق شغلی غیرمرتبط

· لحن غیرحرفه‌ای و بدگویی در رابطه با کارفرمایان قبلی و تمرکز بیش از حد روی مسائل مالی

در ارسال رزومه به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

یکی دیگر از اشتباهات رایج متقاضیان این است که یک بار برای همیشه یک رزومه کاری می‌سازند و آن را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال می‌کنند. این کار به خودیِ خود غلط نیست، اما شانس دیدن شدن و دعوت شما به مصاحبه را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد. شما باید برای هر فرصت شغلی، رزومه‌ی خود را به تناسب آن فرصت تغییر داده و برای آن سازمان ارسال کنید.

ارسال رزومه همانند ساختن رزومه قواعدی دارد و افراد حرفه‌ای همواره این قواعد را رعایت می‌کنند. متاسفانه به دلیل هزینه نداشتن ارسال رزومه این تصور نادرست در برخی کارجویان ایجاد شده است که “سنگ مفت، گنجشک مفت، و به همین دلیل برای خیلی از موقعیت‌های شغلی غیرمرتبط که حتی اطلاعی از شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز آن ندارند، رزومه ارسال می‌کنند. هرگز رزومه‌ای برای یک فرصت شغلی غیرتبط ارسال نکنید زیرا به برند حرفه‌ای خود آسیب می‌زنید و شانس خود را برای فرصت‌های آتی کم می‌کنید.

در صورتی که یک فرصت شغلی کاملا متناسب با علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های خود پیدا کردید، می‌توانید از یک نامه‌ی اختصاصی یا cover letter برای افزایش شانس استخدام آسان خود استفاده کنید. اما کاور لتر یا نامه اختصاصی چیست؟

ﻌﻀﯽ از ﺳـــﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﯾﮏ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﺑﯿﺶ از ۵۰۰ رزوﻣﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺧﯿﻠﯽ از اﯾﻦ رزوﻣﻪﻫﺎ از ﻟﺤﺎظ ﻇﺎﻫﺮی و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻧﺰدﯾﮏ ﻫﺴـــﺘﻨﺪ و ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻫﻤﻪ رزوﻣﻪ زﻣﺎن و اﻧﺮژی زﯾﺎدی را از ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ ﻫﺴـــﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺻﺮف زﻣﺎن ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ آن ﻓﺮد ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﺑﺮﺳـــﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای اﺳـــﺘﺨﺪام در اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ، ﻣﺸﺘﺎق، ﺟﺪی و ﻣﺼﻤﻢ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺮوﺟﯽ ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن دارد.

اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻣﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ آﯾﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد و رزوﻣﻪﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا ﺑﺮای ﮐﺎر ﮐﺮدن در آن ﺷـــﺮﮐﺖ، ﺟﺪی و ﻣﺸﺘﺎق ﺑﻮده و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﭼﺮا ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﺎﻟﺶ از ﺑﺎﺑﺖ اﺳﺘﺨﺪام ﺷﻤﺎ راﺣﺖ ﺑﻮده و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ روی ﺷﻤﺎ ﺣﺴﺎب ﮐﻨﺪ.

برای ساخت رزومه با رزومه ساز جاب ویژن کلیک کنید.